Lublin w jeden dzień

Niedziela była ciepła i słoneczna, więc postanowliśmy pojechać do Lublina. Wycieczkę planowaliśmy już na przełomie lutego i marca, ale pandemia koronawirusa pokrzyżowała nam plany.

Na miejsce dotarliśmy około godziny 10:00. Samochód zaparkowaliśmy na Placu Zamkowym i weszliśmy na Wzgórze Zamkowe, gdzie znajduje się zamek królewski.

Na terenie zamku podziwiać można romańską wieżę Donżon oraz gotycką kaplicę Trójcy Świętej. Niestety, na razie w związku z zagrożeniem koronawirusem zamek, Donżon i kaplica są zamknięte.

Spod zamku udaliśmy się ulicą Zamkową na Stare Miasto. Ulica Zamkowa jest mostem łączącym Wzgórze Zamkowe z Bramą Grodzką. Rozciąga się z niej wspaniały widok na Stare Miasto.

Brama Grodzka (zwana również Żydowską) jest wrotami na staromiejską część Lublina.

Idąc ulicą Grodzką dotarliśmy do Placu po Farze. Na placu mieścił się kościół farny pw. św. Michała Archanioła. Kościół rozebrano w 1846 roku ze względu na jego zły stan techniczny. Nad placem podziwiać można XV- wieczny dom mansjonarski (dom wikariuszy).

Na uboczu jest taras widokowy, z którego podziwialiśmy Podwale i zamek królewski.

Następnie skierowaliśmy się dalej ulicą Grodzką. Doprowadziła nas ona na Rynek. Nad ulicą Grodzką zawieszony jest pomnik Sztukmistrza.

Tutaj też widzieliśmy urocze studzienki kanalizacyjne z herbem Liblina- koziołkiem z krzewem winnym.

W centralnej części Rynku znajduje się Trybunał Koronny (stary ratusz). Dawniej był on najwyższym sądem apelacyjnym Korony Królestwa Polskiego I Rzeczypospolitej dla spraw prawa ziemskiego.

Otaczają go kolorowe kamienice, prezentujące różne style architektoniczne, z finezyjnymi attykami.

Widzieliśmy tutaj również Bramę Rybną z XV wieku.

Ulica Bramowa doprowadziła nas do gotyckiej Bramy Krakowskiej z XIV wieku.

Udało nam się nawet wejść niemal, że na szczyt bramy. Mieści się tutaj oddział Muzeum Historii Miasta Lublin. Zorganizowana tam wystawa stała „Historia miasta” przedstawia dzieje Lublina od okresu osadniczego (VI – VIII w.) do 1944 roku . Widzieliśmy w nim m.in stary dzwon zegarowy, uszkodzony w 1944 roku, mechanizm zegarowy oraz ceramikę dawnych lublinian.

Nieopodal Bramy Krakowskiej schowała się w gęstwinie Baszta Gotycka, otoczona wspaniałym muralem „Panorama Lublina”.

Z Bramy Krakowskej wychodzi się na plac Władysława Łokietka, nad którym góruje klasycystyczny Nowy Ratusz z XIX wieku. Udało nam się również wysłuchać hejnału Lublina wygrywanego o godzinie 12:00 przez trębacza.

Krakowskie Przedmieście to reprezentacyjny deptak miasta biegnący od placu Łokietka aż do Ogrodu Saskiego.

Przy Krakowskim Przedmieściu mijaliśmy kościół św. Ducha…

… a także uroczy miejski wodopój z mosiężnym koziołkiem.

Przy placu Litewskim znajduje się kilka bardzo charakterystycznych i okazałych budynków, m.in: gmach hotelu Europa, kościół św. Piotra i Pawła z zakonem kapucynów, zabytkowy gmach Grand Hotelu „Lublinianka”, pałac Lubomirskich, pałac Gubernialny i pałac Czartoryskich.

kościół św. Piotra i Pawła z zakonem kapucynów
gmach hotelu Europa
pałac Gubernialny
Grand Hotelu „Lublinianka”
pałac Lubomirskich
pałac Czartoryskich

Byliśmy także w Ogrodzie Saskim– okazałym parku w centrum Lublina, założonym w 1837 roku. W ogrodzie- zaprojektowanym w stylu angielskim- mieści się altana, zegar słoneczny i woliera z pawiami. Ponadto jest tu także staw z mostkiem.

Naprzeciwko Ogrodu Saskiego znajduje się Centrum Spotkania Kultur. Budynek wznoszono w latach 1974-2015. Początkowo gmach miał pełnić funkcję teatru, jednak jego budowy nigdy nie dokończono. W 2012 roku rozebrano część budowli i przebudowano ją na potrzeby CSK. Gmach i jego wnętrze ma surowy i niezwykle ciekawy architektonicznie wystrój. Składa się jedynie ze szkła i betonu. Pod gmachem znajdują się wysokie pochylnie- podpory, zaś na piętrze 4,5 i wyżej – przeszklone tarasy widokowe.

Spod CSK wróciliśmy na Stare Miasto. Doszliśmy do gotycko- renesansowego kościoła NMP.

Nieopodal wznosi się kościół Nawrócenia św. Pawła.

Najważniejszą i najbardziej okazałą świątynią w Lublinie jest barokowa archikatedra św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty.

Wnętrze naw pokryte jest freskami wykonanymi głównie przez Jana Meiera. W prezbiterium znajduje się XVII w. ołtarz wykonany z czarnej gruszki libańskiej, obecnie w swoim oryginalnym hebanowym kolorze, znajdują się w nim złote rzeźby świętych. W prezbiterium wiszą również dwa barokowe obrazy, Ostatnia wieczerza i Uczta Heroda. W kaplicach bocznych oprócz fresków możemy zobaczyć figury świętych, między innymi Ignacego Loyoli oraz obrazy.

Obok kościoła wznosi się wieża Trynitarska- neogotycka wieża-dzwonnica. Ponieważ wieża jest dzwonnicą lubelskiej archikatedry, można tu obejrzeć 4 dzwony: Michała, przeniesionego z fary lubelskiej oraz największy lubelski dzwon, Marię- odzywa się ona w wyjątkowe uroczystości. Ze szczytu wieży można oglądać panoramę Lublina.

Po drugiej stronie wieży Trynitarskiej leży… kamień nieszczęścia. Legenda głosi, że każdego, kto go dotknie- spotka nieszczęście. Nie wiemy, czy to prawda, ale woleliśmy nie ryzykować 🙂

Wróciliśmy do samochodu i pojechaliśmy na ulicę Świętoduską, gdzie zobaczyliśmy XVII- wieczny kościół św. Józefa Oblubieńca, wybudowany w stylu renesansu lubelskiego. Na fasadzie umieszczono figury dwóch świętych- św. Teresy z Ávila oraz św. Jana od Krzyża.

Stacja kolejowa PKP Lublin Główny jest jedną z najpiękniejszych w Polsce. Dworzec wybudowany został w 1877 roku. Obecnie jest w remoncie.

Spod stacji kolejowej pojechaliśmy do Muzeum Wsi Lubelskiej. Po drodze naszą uwagę zwrócił most Mariana Lutosławskiego (Most Kultury) położony tuż nad rzeką Bystrzycą.

Kolejnym przystakiem w Lublinie był wcześniej przez nas wspomniany skansen. Muzeum Wsi Lubelskiej powstało w 1970 roku. Zajmuje aż 23 ha i jest jednym z największych skansenów w kraju. Położony malowniczo nad stawem i strugą Czechówką, otoczony drzewostanem i pięknym parkiem. Pośród zagród biegają zwierzęta gospodarstwa: kozy, owce, konie, krowy, kaczki, gęsi i kury. Dziś ze względu na koronawirusa ekspozycje są zamknięte. Jednak po skansenie naprawdę warto pospacerować.

Skansen podzielony jest na kilka sektorów:

• Wyżyna Lubelska
  • Roztocze
  • sektor dworski
  • miasteczko
  • Powiśle
  • Podlasie i Nadbuże

Dzieci były zachwycone kontaktem ze zwierzętami, nas zauroczyły drewniane obiekty sakralne: kościół z Matczyna oraz cerkiew z Tarnoszyna. Niesamowitym jest także dwupoziomowe położenie skansenu.

Na obrzeżach Lublina kryje się mniej chlubna część miasta- Majdanek. Podczas okupacji hitlerowskiej Niemcy stworzyli tu obóz koncentracyjny i jeniecki, który funkcjonował w latach 1941-44. Niemcy zamordowali tu kilkanaście tysięcy więźniów. Muzeum nieczynne jest w związku z sytuacją epidemiologiczną.

Na sam koniec dnia udaliśmy się na ulicę Lubartowską, przy której widzieliśmy synagogę w Jeszywas Chachmej. Synagoga została zbudowana w 1930 roku. Podczas II wojny światowej synagoga została zdewastowana przez hitlerowców, a jej cenne wyposażenie zostało bezpowrotnie zniszczone oraz rozproszone. Odbudowano ją po wojnie.

Sobór Przemienienia Pańskiego mieści się u stóp Wzgórza Czwartek.

Na Wzgórzu Czwartek wybudowano kościół św. Mikołaja z XVI wieku. Spod kościoła roztacza się niesamowity widok na całe Stare Miasto.

Największą atrakcją dla dzieci były… trolejbusy. Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, po którym jeżdżą te ciekawe pojazdy. Dlatego też nie dziwię się Adasiowi i Ani, że otwierali ze zdziwienia szeroko usta, bo nigdy jeszcze trolejbusów nie widzieli (mimo, że byli w Gdyni- drugim mieście w Polsce z trolejbusami).

To była bardzo mile spędzona niedziela. Lublin jest pięknym miastem wojewódzkim i zachęcamy Was do odwiedzenia go. Wiele ciekawostek, których nie uświadczy się w przewodnikach turystycznych, poznaliśmy od sympatycznej pani pracującej w IT obok Bramy Krakowskiej. To ona poleciła nam budynek CSK, Ogród Saski oraz powiedziała o muralach ukrytych w zaułkach Lublina.

Jadąc drogą S17 mijaliśmy wiele pól obsianych kwitnącym rzepakiem. Żółte pola pokrywające Wyżynę Lubelską robią piorunujące wrażenie.