Olsztyn, Gietrzwałd, Kanał Ostródzko- Elbląski, Malbork, Tczew

Od 1 sierpnia byliśmy na Mazurach, potem jednak wybraliśmy się nad nasz kochany polski Bałtyk. Oczywiście- po drodze zrobiliśmy kilka przystanków.

Pierwszy przystanek miał miejsce w przepięknym OLSZTYNIE. Niestety, ze względu na to, że musieliśmy dotrzeć na 18.00 na nocleg w pobliżu Kartuz, na zwiedzanie poszczególnych miejsc mieliśmy niewiele czasu…

W Olsztynie warto zobaczyć:

• Baby pruskie

Są to kamienne posągi, których pochodzenia i funkcji nie udało się do końca ustalić. Natomiast wiadomo tylko, że przedstawiają… mężczyzn. Baby, które ja widziałam w Olsztynie, to efekt happeningu artystycznego „Baba z Olsztyna, czyli Olsztyn babą stoi”. Rzeźby mają około 170 cm wysokości i znajdują się tylko w obrębie olsztyńskiej Starówki. Moim zdaniem są piękne- kolorowe, pełne eteryzmu, nieodgadnione.

• Katedrę ewangelicką p.w. Chrystusa Zbawiciela. Świątynia znajduje się w pobliżu starego rynku. Została wybudowana w stylu neogotyckim.
  • Bramę Górną. Brama ta została zbudowana w XIX wieku i jako jedyna ocalała z 3 bram, które stanowiły element murów obronnych Olsztyna. Usytuowana jest w północno-wschodniej części zespołu staromiejskiego.
  • Zamek Kapituły Warmińskiej- został wybudowany w XIV wieku w stylu gotyckim. Po bitwie pod Grunwaldem zamek zajął zakon krzyżacki. W latach 1516-21 była to siedziba Mikołaja Kopernika. Dzisiaj zamek służy celom muzealnym.
  • Stary Ratusz- został zbudowany w II połowie XIV wieku w stylu gotyckim. Do 1915 roku stanowił siedzibę władz miasta. Obecnie jest siedzibą Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej.

Mieści się on na Rynku Starego Miasta i otoczony jest pięknymi kamienicami.

Kolejny przystanek to GIETRZWAŁD. W Gietrzwałdzie na szczególną uwagę zasługuje Sanktuarium Matki Bożej Gietrzwałdzkiej. Sanktuarium powstało na pamiątkę objawień Matki Bożej, które trwały od 27 czerwca do 16 września 1877 roku.

Następny przystanek mieliśmy we wsi JELONKI, gdzie mieści się Pochylnia Jelenie na Kanale Ostródzko- Elbląskim. Jest to cud techniki łączący zachodnio mazurskie jeziora z Zalewem Wiślanym. Jego oryginalność polega na pokonywaniu 100-metrowej, prawie naturalnie występującej w tym regionie, różnicy poziomów wody przy pomocy zespołu 5 pochylni.

Z Jelonek udaliśmy się do MALBORKA, gdzie nad rzeką Nogat znajduje się olbrzymi gotycki zamek krzyżacki. Budowla jest majestatyczna. Wznoszona była etapami od XIII do XV wieku.

Na zespół budowli składają się:

• Zamek Wysoki, czworoboczny, z dziedzińcem otoczonym krużgankiem, kościołem Najświętszej Maryi Panny z kaplicą grobową św. Anny, gdaniskiem, wieżami Kleszą i Wróblą
  • Zamek Średni, wzniesiony w miejscu byłego przedzamcza, trójboczny, z rozległym dziedzińcem otwartym ku Zamkowi Wysokiemu (oddzielonym od niego murem i fosą), z kaplicą św. Bartłomieja, Wielką Komturią, Infirmerią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim, Refektarzem Zimowym, wieżą Kurzą Nogą
  • Zamek Niski (Przedzamcze), z Karwanem, kaplicą św. Wawrzyńca oraz szeregiem zabudowań gospodarczych.

Ostatni nasz przystanek miał miejsce w TCZEWIE, gdzie znajdują się most drogowy i kolejowy nad Wisłą.

Mosty drogowe i kolejowe w Tczewie są uznane jako Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej. Zostały oddane do użytku w 1857 roku i były pierwszym najdłuższym żelaznym mostem w Europie i na Wiśle. Podczas II wojny światowej częściowo zniszczone. Do dzisiaj przetrwały jedynie 3 przęsła i 4 wieżyczki. Zaraz po naszym pobycie w Tczewie, jakoś we wrześniu 2011 roku zostały zamknięte dla ruchu ze względu na bardzo zły stan techniczny.

Nieopodal mostów podziwiać można wiatrak holenderski z 1806 roku.

Z Tczewa dotarliśmy do miejscowości Swarożyn, gdzie znajduje się zjazd na autostradę A1 i udaliśmy się na nocleg w okolice Żukowa. Jutro rano ruszamy do Trójmiasta.