Pasłęk, Elbląg i Kanał Ostródzko- Elbląski

Za każdym razem, gdy wybieramy się nad morze, staramy się jeździć inną drogą niż dotychczas, aby móc zwiedzać kolejne miejsca. Nie mamy zbyt wiele dróg nad morze: DK7, autostrady A2/A1, drogi wojewódzkie przez mniejsze miejscowości, DK22 do A1.

Tym razem, jadąc nad morze, postanowiliśmy zobaczyć Pasłęk i Elbląg. Jakoś tak się składało, że nigdy nie byliśmy w tych miastach. Przy okazji pokazaliśmy też synkowi Pochylnię Jelenie nad Kanałem Ostródzko- Elbląskim.

Co zatem zobaczyć w Pasłęku i Elblągu?

PASŁĘK

Jest to niewielkie miasteczko położone w województwie warmińsko- mazurskim, na północnym skraju Pojezierza Iławskiego.

Wjeżdżając do miasta mijamy Cerkiew pw. Św. Onufrego i kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Jerzego.

W pobliżu zobaczyć można stację kolejową Pasłęk.

W ścisłym centrum miasta znajduje się Brama Młyńska, pozostałości obwarowań miejskich oraz gotycki zamek krzyżacki z XIV wieku.

Brama Młyńska i pozostałości obwarowań
Zamek krzyżacki

Tuż obok mieszczą się: Kościół Św. Bartłomieja, gotycki ratusz z przełomu XIV i XV wieku, kamienice z XVIII i XIX wieku, a także gotycka brama kamienna z 1330 roku.

Kościół Św. Bartłomieja
Gotycki ratusz
Kamieniczki przy ul. Kościuszki
Kamieniczki przy ul. Dąbrowskiego
Gotycka brama

Na obrzeżach miasta znajduje się Cerkiew Narodzenia NMP…

… oraz wieża wodociągowa z 1910 roku.

Po drugiej stronie drogi S7 znajdują się JELONKI. We wsi podziwiać można gotycki Kościół pw. Najświętszego serca Pana Jezusa z XIV wieku oraz podcieniowe domy z XVIII wieku.

Ponownie udajemy się nad POCHYLNIĘ JELENIE na Kanale Ostródzko- Elbląskim. Pierwszy raz byliśmy tutaj w 2011 roku i pisałam o tym w poście

Miejsce nieco się zmieniło na przestrzeni tych 5 lat- zostało zmodernizowane i zamontowano oświetlenie dla turystów.

Ruszamy w kierunku ELBLĄGA. W Elblągu spacer zaczynamy od Nowego Miasta, które charakteryzuje się pięknymi zadbanymi uliczkami i strzelistymi kamienicami.

Idąc ulicą Świętego Ducha mijamy Ścieżkę Kościelną (przejściem między kamienicami, łączącymi dwa kościoły)….

… oraz dawny szpital i Kościół Św. Ducha.

Docieramy na przystań Żeglugi Ostródzko- Elbląskiej nad rzeką Elbląg, nad kórą góruje gmach Żeglugi. Tutaj też znajduje się most zwodzony.

Na pobliskim Placu Katedralnym znajduje się gotycka Katedra Św. Mikołaja, jedna z najwyższych obiektów sakralnych w Polsce.

Tutaj także swoją siedzibę ma Ratusz Staromiejski.

Idąc ulicą Stary Rynek, mijamy Galerię EL, która swoją siedzibę ma w dawnym gotyckim kościele p.w. Najświętszej Marii Panny.

Docieramy do Bramy Targowej, w ktorej znajduje się punkt widokowy na miasto.

Przy wejściu do Bramy Targowej stoi pomnik Piekarczyka.

Postać ta jest głównym bohaterem najbardziej znanej w Elblągu legendy, która opiera się na faktach z okresu wojen między Wielkim Mistrzem Zakonu Krzyżackiem a królem Zygmuntem Starym.
Śpiący Elbląg został wówczas zaatakowany znienacka przez około 2 tys. Krzyżaków, część obudzonych mieszkanców wdarła się na wieżę i stamtąd lejąc smołę i rzucając kamienie próbowali odeprzeć atak wroga.
Wśród obrońców był właśnie piekarczyk, nieznany z nazwiska. Swoją piekarską łopatą zaczął ciąć grube sznury przytrzymujace kratę bramy, która w końcu runęła i odcięła wejście do miasta. Krzyżacy odstąpili od najazdu, a tym samym piekarczyk i jego łopata stali się symbolami bohaterskiej obrony Elbląga.

Źródło: www.polskieszlaki.pl

Przy ulicy Garbary stoi budynek Poczty Polskiej z 1887 roku

W dzielnicy Warszawskie Przedmieście zobaczyć można drewniany barokowy Kościół bł. Doroty z 1705 roku.

Spod Kościoła bł. Doroty ruszyliśmy w kierunku Dębek, gdzie mieliśmy nocleg. Tam przebywaliśmy przez prawie 2 tygodnie. Cały nasz pobyt nad Bałtykiem opisałam w poście http://magicznezakatki.pl/gdynia-wejherowo-i-kaszuby-polnocne/