Pomiędzy Chynowem a Tarczynem

Ten rok jest trudny dla miłośników podróży. Jednakże staramy się jak możemy, by nie zwariować i nie zatracić swojej pasji. Dłuższe wyjazdy chwilowo są niemożliwe, gdyż muzea, parki rozrywki, ogrody zoologiczne, wystawy, a także restauracje nadal są zamknięte. Więc eksplorujemy bliższe Mazowsze.

Tegoroczna majówka była chłodna i deszczowa. 2 maja udało nam się złapać troszkę słońca i pojechać na krótką wycieczkę (zaledwie 50 kilometrów od domu).

Najpierw pojechaliśmy do CHYNOWA. We wsi znajduje się drewniany kościół Świętej Trójcy. Świątynia pochodzi z XVII wieku i jak głosi tabliczka umieszczona na kościele, jest to „najstarszy modrzewiowy kościół na Mazowszu. Lata 1303-1434”. Ktoś by mógł rzecz „hola hola, ktoś tu chyba nie potrafi liczyć. Od kiedy lata 1303-1434 to XVII wiek?” Spieszymy zatem z wyjaśnieniem- obecny kościół postawiono w Chynowie w XVII wieku, natomiast do jej budowy użyto materiału z poprzedniego kościoła wzniesionego w XIV wieku.

Przejeżdżaliśmy przez PIECZYSKA z Sanktuarium Narodzenia NMP (o świątyni pisaliśmy w poście W krainie jabłkami pachnącej II )

Dotarliśmy do PRAŻMOWA. Tutaj widzieliśmy klasycystyczny kościół św. Franciszka z Asyżu z początku XIX wieku.

Mijając wieś o wdzięcznej nazwie ŁOŚ natknęliśmy się na pomnik łosia. Łosiobiście bardzo nas rozbawił 😉

TARCZYN WĄSKOTOROWY to nazwa wąskotorowej stacji kolejowej w RUDZIE. Została otwarta w 1917 roku. Mieści się na szlaku Warszawa Mokotów- Nowe Miasto nad Pilicą Piaseczeńskiej Kolei Wąskotorowej. Tutaj mieści się dworzec, wieża ciśnień oraz ręczna zwrotnica.

W TARCZYNIE pierwsze skrzypce gra jabłko. Stąd też na rynku znajdziecie fontannę w kształcie tego pysznego owocu.

Na tarczyńskim rynku mieści się także pompa miejska. Nie udało nam się znaleźć na jej temat żadnych informacji, więc nawet nie wiemy, z którego roku pochodzi. Wiemy natomiast, że jest bardzo oryginalna, finezyjnie ozdobiona.

Najcenniejszym zabytkiem architektury Tarczyna jest gotycki kościół pod wezwaniem św. Mikołaja Biskupa z XVI wieku.

Wnętrze kościoła ozdabiają piękne i ciekawe epitafia, upamiętniające Kazimierza Jana Szczukę – biskupa chełmińskiego, Marcina Dębskiego – burgrabiego i wicestarostę czerskiego oraz Gabriela Prowansjusza – sekretarza królewskiego.

Ostatnim punktem dzisiejszej wycieczki była wieś REMBERTÓW pod Tarczynem. Mieści się tutaj drewniany kościółek pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela. Historia parafii sięga bowiem XV wieku. Od tamtego czasu świątynia była kilka razy przebudowywana. Modrzewiowy kościół postawiono w 1738 roku. Obecny kształt nadano mu w pierwszej połowie XVIII wieku, a później jeszcze dobudowano chór.

Wokół Chynowa i Tarczyna rozciągają się sady jabłoniowe. Akurat jest okres kwitnienia drzewek, więc domyślacie się zapewne, jak pięknie muszą wyglądać sady obsypane różowo- białymi kwiatami?

W najbliższym czasie planujemy kolejna wycieczkę- tym razem w okolice Mogielnicy i Mszczonowa. Tam chcemy odkryć kolejne drewniane kościoły, bo Mazowsze ma ich sporo:)